Nu har vi hunnit gå igenom utvärderingen både en och två gånger och blir fortfarande varma i hjärtat när vi läser deltagarnas svar. Under konferensen fick vi höra att #HRunconf är “Sveriges bästa HR-evenemang”, vilket vi såklart blir otroligt stolta och glada över att höra! Och på samma gång kan vi bara direkt säga: “Spegel på den, kära deltagare!”. Det är ju du/ni som fyller okonferensen med innehåll. Och samtidigt finns det alltid saker som kan bli bättre, och i utvärderingarna kom det fram en del förbättringsförslag – tack för det!”

Generellt så tyder svaren på att vi har lyckats att skapa en mötesplats för HR-nörderi:

Idésprutandet! Inspiration att fortsätta utveckla HR hemma. Att få prata med “likasinnade” (samma språk!).
Nätverkande, utbyte av erfarenheter.

Stället Happy Tammsvik var helt perfekt vad gäller lokaler, omgivningen och underbart god mat!

En sak som vi alla är väldigt överens om är att Happy Tammsvik var en perfekt plats för #HRunconf. Lokalerna, bemötandet, omgivningen och maten passade så bra till hur vi vill skapa Sveriges bästa HR-evenemang!

Konceptet! Idén med diskussionerna, erfarenhetsutbytet och kontaktskapandet.

Även konceptet unconference, eller open-space, är alla överens om är en framgångsfaktor. Det går förstås att utveckla, Ârets brandtal har varit ett steg på vägen. Genom utvärderingarna har vi tagit till oss att det dag 2 är mycket lättare att prata. Förslag har kommit upp på att ha färre spår dag 1 och fler dag 2. Även några kortare spår har efterfrågats – bra som “uppvärmning”.

En deltagarstyrd (o)konferens
#HRunconf är en deltagarstyrd (o)konferens, det innebär att vi behöver deltagare för att skapa ett bra event. I år nådde vi inte riktigt det antalet deltagarna som vi hade siktat på, men vi är rejält taggade inför nästa år! 🙂 Gänget som var med på #HRunconf bidrog enormt och vi fick till många intressanta spår. Men gridden hade sina tomma “hål”. Med fler deltagare nästa år, kommer spåren att lättare fyllas förstås! Å andra sidan diskuterades en del ämnen både en och två gånger – säkert både av intresseskäl och att det första spåret möjligen ledde till ett ytterligare.

DU är ambassadör!
Många har i sin utvärdering önskat fler deltagare med olika bakgrund och fler spår. Deltagarna (vi och ni), deras bakgrund och spårämnena (spårämnen…? Är inte det något sånt där kemiskt…? 😉 ) går hand i hand tror vi i styrelsen. I och med årets grymma #HRunconf hoppas vi att vi tillsammans har satt en trend och därmed lockar fler deltagare till nästa år. MEN – igen – vi behöver hjälpas åt – vi är alla ambassadörer för #HRunconf!

Sprid ordet; till dem du vill “provprata” med!
Kollegor i ditt företag:
– chefer & ledare med stort HR-intresse
– kommunikatörerna
– VD
– m fl
och utanför:
– dina gamla studentkompisar från studentkorridoren
– dina gamla kollegor
– vänner, bekanta
– scoutledarkompisarna
– fotbollstränarkollegorna
– körkompisarna
– grannen…
Precis alla dem med kloka och inspirerande tankar med ett stort människointresse och viljan att vara med och skapa det hållbara arbetslivet.

En bredare representation – från fler branscher och orter – efterfrågas också. Kom ihåg, den bästa marknadsföringen sker via “mun-mot-mun”-metoden; du som har varit med och upplevt de förtroendefulla samtalen på #HRunconf vet vem du vill ha där – den där NN som är så engagerad, inspirerande, klok, eftertänksam, inlyssnande eller bara fruktansvärt nyfiken.
Tillsammans gör vi nästa års #HRunconf till DET BÄSTA HR-EVENTET i Norra Europa!

Att starta unconferencen med att sätta upp gemensamma “Rules of Engagement” uppskattades av såväl deltagare som styrelsen. Prestigelösheten och viljan att dela med sig ser vi som ett härligt kvitto på detta. 🙂

Prestigelösheten, att jag kunde välja att sitta kvar eller gå.
Att få höra av andra vad som är “top-of-mind” HR just nu.

Ni har lyckats skapa ett bra klimat där de flesta minglade obehindrat.
(Jag avskyr egentligen mingel… :))

Att hålla #HRunconf lunch till lunch har också många fördelar, att kunna fortsätta samtalen på kvällen, ge sig hän och koppla bort den “vanliga” världen under 24h uppskattas!

Möjligheten att få komma iväg och njuta av en härlig miljö, träffa många nya människor för nätverkande och framförallt diskutera vårt kära HR-ämne med likasinnade.

Önskan att hålla kontakten och energin emellan #HRunconf beskrevs många gånger i utvärderingen. Som ni säkert har läst i nyhetsbrevet så har vi tagit några grepp kring detta i och med Facebookgrupp (länk här) och HR-AW:s (länk här till Stockholms-AW:n). Vi har även efterfrågat om att fortsätta spår digitalt, och där kommer DU som engagerad deltagare in – tveka inte att göra detta i gruppen!!

Mer konkreta exempel och konkreta råd att ta med sig hem har saknats av några deltagare efter årets #HRunconf. Här vill vi uppmana er alla att fortsätta dialogen i ert nätverk, kontakta den där deltagaren som hade så kloka tankar kring “just det där” och bolla dina tankar/idéer/orosmoment – fortsätt provprata med varandra, helt enkelt!

Vi i styrelsen hoppas att ni och vi tillsammans under året håller igång energin vi skapade i april och tar med den till #HRunconf 2017 tillsammans med många nya deltagare och deras perspektiv. Tillsammans får vi dessa nya deltagare att våga provprata tillsammans med oss!

 

Varma hälsningar

Anna & Patrice (med ivriga påhejande övriga styrelsemedlemmar i bakgrunden…)

Prenumerera på HRunconfs nyhetsbrev!

Prenumerera på HRunconfs nyhetsbrev!

Håll dig uppdaterad med det senaste inom HR

Du prenumererar nu på nyhetsbrevet.